Uz Zaļo klasi ar “Porsche 911”

Drukāt
Uz Zaļo klasi ar “Porsche 911”

22.03.2019

Viens no galvenajiem varoņiem ASV asa sižeta filmā “Ātrs un bez žēlastības” ir nevis policists Braiens O’Konors, bet gan viņa vāģis “Porsche 911”. Izrādās, ka laikposmā no 2002. līdz 2012. gadam šo automobiļu sēdekļos tika izmantotas detaļas no Latvijas bērza saplākšņa! Tiesa, ātrums ir nāvējošs – filmēšanas laikā tika sadragāts ne tikai šis, bet vēl citi 318 augstas klases autiņi.

Ja ASV asa sižeta filmu “Ātrs un bez žēlastības” uzņemtu Rīgas mežos, tad galvenajā lomā būtu harvesters, jo, izrādās, ka stumbrs caur harvestera galvu tiek vilkts ar ātrumu 4–5 m sekundē. Lai pieņemtu pareizu lēmumu tik īsā laikā, ir jābūt pamatīgām zināšanām.

Un tā 13., 14. un 19. martā pēc šādām zināšanām Zaļajā klasē ieradās Ogres Valsts tehnikuma 1. kursa mežsaimniecības tehnikas studenti – meža mašīnu operatori un meža mašīnu mehāniķi. Ciktāl tas attiecas uz mežsaimniecības tehniku, tur, gods kam gods, ātri un bez žēlastības tika atkosti visi cietie rieksti: tas, ka Somijā ir lielākais baļķvedējs Eiropā – 34 m garš, 104 tonnas smags un ar 100 m3 koksnes ietilpību, un tas, ka tajā pašā Somijā ir arī videi draudzīgs sabiedriskais transports – “Volvo Euro” VI klases autobusi, kuru zema emisijas līmeņa dzinējs ļauj izmantot un aizstāt fosilo kurināmo ar biodegvielu. Tiktāl teicami un ar labu zināšanu ātrumu!

Uz zemāku pārnesumu jaunieši pārslēdzās un ātrumu samazināja tikai tad, kad pēc piezariem bezlapu stāvoklī un pēc koksnes paraugiem vajadzēja atpazīt 12 izplatītākās kokaugu sugas Latvijā. Starp tām visvairāk mulsināja un prātu jauca blīgzna – visagrāk ziedošais un viens no it kā vieglāk atšķiramajiem vītoliem. Tiesa, blīgznas koksne, lai arī blīvāka nekā citu sugu vītoliem, ātri trupē un dod maz siltuma.

Par spīti blīgznas un parastās apses malkas mazajai siltumatdevei siltumapmaiņa 13., 14. un 19. martā tomēr bija – spīdēja saule, lidoja sniega pikas, un kūsāja prieks. Un šādas pozitīvas emocijas Zaļās klases mācību ekskursiju laikā ir vērtīgi blakusprodukti, kurus varbūt nevar gluži izmantot “Porsche 911” automobiļu ražošanai, bet cilvēciskas enerģijas ieguvei – gan.